hoogsensitief

Herken jij dat ook? Je bent gezellig met een groep mensen op pad of je viert een feestje. Je kletst met de verschillende mensen, je maakt plezier en je geniet intens. Als je thuiskomt voel je je opeens moe, geprikkeld of chagrijnig.

Je analyseert nogmaals de gesprekken, het feesten en komt tot de conclusie dat je dingen hebt gezegd of gedaan die niet helemaal bij je passen. Dat je je hebt laten verleiden om mee te bewegen met de ander. Achteraf weet je precies wat je had willen zeggen of doen. Je bent buiten jezelf gegaan en kunt hier echt van balen!

Hoogsensitief en afstemmen op anderen

Hoogsensitieve personen zijn geneigd zich onbewust te verplaatsen in andermans gevoelens, gedachtes en emoties. Deze gevoelens en gedachtes voelen dan als die van henzelf. Door het afstemmen op de ander, raken hoogsensitieve mensen eerder de kern met zichzelf kwijt. Hierdoor zijn ze meer beïnvloedbaar en geneigd om buiten zichzelf te gaan.

Tip 1: leer onderscheid te maken van gedachten, gevoelens en emoties van jezelf en anderen. Als je naar een feestje gaat analyseer eens vooraf je gevoelens, gedachten en emoties. Schrijf ze zonodig op. Wanneer je naar het feestje gaat en je bent in contact met iemand, onderzoek je gedachten, gevoelens en emoties nogmaals en probeer te achterhalen van wie ze zijn.

Hoogsensitief en eigen ruimte durven nemen

Hoogsensitieve personen houden niet van onenigheid en ruzie. Ze zullen daarom ook proberen om harmonie te bewaren in groepen en willen liever niet de spelbreker zijn.

Sommige van de hoogsensitieve personen willen graag aardig gevonden worden of wensen goedkeuring van anderen, omdat ze het graag goed willen doen. Ze wensen dat anderen niets op hen aan te merken hebben.

Hierdoor richten ze zich te veel op wensen en gevoelens van anderen en geven ze hun eigen ruimte hierdoor weg. De ander neemt deze ruimte in en vervolgens heb jij het gevoel, dat je moeilijk nee kunt zeggen en bent toch geneigd iets te doen, wat je eigenlijk niet wilt.

Tip 2: leer je eigen ruimte te nemen. Durf “nee” te zeggen als iets voor jou niet goed voelt. Iedereen heeft recht op eigen ruimte. Je mag je eigen mening hebben. Visualiseer voordat je weggaat een hokje om je heen waarin je vrij kunt bewegen. Dit is jouw ruimte, (gevoelens van) anderen komen daar niet in.

Leer jezelf tijd te nemen om een antwoord te geven op vragen. Wil je er over na denken, zeg dit eerlijk. Werken aan ik-kracht en zelfbeeld kunnen hoogsensitieve mensen helpen steviger in hun schoenen te staan en hun ruimte in te nemen. Een HSP-coach kan je hierbij helpen.

Hoogsensitief en in het hier en nu leven

Hoogsensitieve personen zijn echte denkers. Ze kunnen goed linken leggen en analyseren. Ze denken altijd vooruit en maken verschillende plannen om anderen te beschermen, veiligheid te creëren of eventuele vervelende situaties te voorkomen.

Ze denken na over alles wat bij hen binnenkomt en alles wat binnenkomt ervaren ze heftiger. Hierdoor zijn HSP geneigd bezig te zijn met het verleden of de toekomst, maar hebben ze geen stevige verbinding met wat er nu speelt. Hierdoor kunnen ze eerder zichzelf kwijtraken en buiten zichzelf gaan.

Tip 3: leer je bewust te zijn van je gevoelens en emoties van nu. Als je naar een feestje gaat ben dan krachtig en aanwezig in je hele lichaam en begeef je niet alleen in je hoofd. Aard jezelf goed met beide benen op de grond. Wanneer je goed contact houdt met je hele lichaam voel je ook beter wat er nu speelt en kun je jezelf meer richten om bij jezelf te blijven. Meditatie en mindfulness kunnen je helpen om meer in het nu te leven.

Hoogsensitief en maatschappelijke normen

Hoogsensitieve personen willen geen uitzondering zijn en proberen daarom te voldoen aan de normen en waarden van de maatschappij. Ze gaan toch naar het feestje of blijven toch nog even zitten om wat te drinken, terwijl hun grens eigenlijk al bereikt is.

Tip 4: wees niet te streng, maar wees zacht voor jezelf. Wees tevreden met wie jij bent en accepteer jezelf hoe je bent. Plan tijdig rustmomenten in en gun jezelf tijd om alleen te zijn. Heb je een feestje? Plan genoeg rustmomenten in. Zit je tegen je grens aan? Wees hier eerlijk over.

Hoogsensitieve personen houden vaak van dieren en natuur. Dieren en natuur zijn goede momenten om tot rust, bezinning en op krachten te komen.

Wil je meer informatie over hoogsensitiviteit of wens je graag hulp en begeleiding? Neem dan gerust contact op.

Written by 

Getrouwd en moeder van twee zonen. Houdt van tuinieren, dieren en natuur. Ervaringsdeskundige en therapeut hoogsensitieve volwassenen en kinderen. Werkzaam als logopedist, coach en SI-therapeut Ademklank.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.